Veszélyes áruk szállítása
A veszélyes áruk szállítása csak akkor szabályos és veszélymentes, ha a szigorú ADR előírásokat a feladó, a szállítmányozó, a fuvarozó, valamint az átvevő is betartja.
Fuvarszervező kollégáink 2014 óta rendelkeznek veszélyes áru kezelői szakmai képesítéssel. ADR szakértőnk a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft., akik speciális szakmai tudásukkal segítenek minket, hogy minden ADR-es szállításunk szabályszerűen és szakszerűen történjen.
Ügyfeleinknek gyors és biztos megoldásokat kínálunk a veszélyes áruk szállítása terén is, köszönhetően szakmai tudásunknak és ADR-es fuvarozóinknak is. Az emberi és környezeti károk csak akkor előzhetők meg, ha a veszélyes áruk szállítását komolyan vesszük. Ezért is fontos, hogy az évről-évre változó szabályokat folyamatosan nyomon kövessük. Annak érdekében, hogy kollégáink mindig naprakészek legyenek, kötelező ismeretfelújító képzésekről gondoskodunk.

Nem elég a fuvarozó képzettsége, a szállítmányozóknak is igazoltan rendelkezniük kell a képzéssel és tanúsítvánnyal. Cégünk ezen követelményeknek eleget tesz, vállalatunk tevékenysége megfelel a legújabb és legfontosabb ADR előírásoknak is.
2019-ben a legfontosabb ADR változások
-
Változik a veszélyes árut tartalmazó tárgyakra vonatkozó előírás rendszer
-
Új fogalmak jelennek meg az 1.2.1 fejezetben, továbbá több fogalom pontosítva, módosítva lesz
-
Változik a szállítók felelősségi köre, bizonyos estekben nem vonható felelősségre a szállító a feltárt szabálytalanságokért
-
Bővül a tanácsadó kijelölésére kötelezett vállalkozások köre
-
Módosul több ADR osztály besorolási szempontja (főleg a maró anyagoké)
-
Új követelmények jelennek meg a lítium akkumulátorokkal kapcsolatban
-
14 új UN-szám jelenik meg a vezérlő táblázatban
-
Szigorodnak a belső égésű motorok szállítási feltételei (alagút korlátozások)
-
Megjelennek új különleges előírások, néhány előírás törlésre kerül, továbbá több különbleges előírás kisebb vagy nagyobb mértékben változni fog
-
Új csomagolási utasítások jelennek meg a nagy mértékben sérült lítium akkumulátorokhoz
-
Az ADR bárcák kiválthatják a CLP/GHS piktogramokat (eddig csak a CLP-ben volt utalás erre)
-
Újabb veszélyes áruk esetén kell alkalmazni az „álló helyzetet jelző nyilak” jelölést
-
Változnak a csökkentett méretű bárcákra vonatkozó követelmények
-
Az 1.1.3.6 mentesség esetén az okmányban újabb paramétereket kell megadni
-
Ömlesztett szállításnál a VC kódos előírások alkalmazása esetén BK konténerek is használhatóak lesznek
-
A rakomány rögzítése során elfogadottak lesznek a CTU kódexben szereplő módszerek is
Milyen anyagok tartoznak a veszélyes áruk közé?
Veszélyes áruk lehetnek:
-
robbanásveszélyes anyagok
-
maró anyagok
-
mérgező anyagok
-
tűzveszélyes anyagok
-
gyújtó hatású anyagok
-
környezetre veszélyes anyagok
Ezen kategórián felül megjelennek még további fizikai és egészségi veszélyek is, melyek nem tartoznak a szállítási szabályozások alá. Továbbá olyan speciális kategóriák is léteznek, melyeket külön, rokon jogszabály szabályoz: fertőző anyagok, radioaktív anyagok.
Az új kémiai biztonsági előírások (GHS/CLP) szerint a szállítások során veszélyesnek kell tekinteni minden gáz halmazállapotú anyagot, beleértve a különböző aeroszolokat, oldott gázokat, nyomás alatti vegyszereket és a nitrogén gázt is, függetlenül az anyag veszélyeitől vagy kémiai, toxikológiai veszélytelenségétől.
Veszélyes áruként kezelendők azok a tárgyak, eszközök és készítmények is, amelyekkel kapcsolatban bármelyik definiált veszély megjelenik. Néhány tipikus példa:
-
lítium akkumulátorok,
-
jármű akkumulátorok,
-
légzsák modulok,
-
oldószer bázisú festékek,
-
rozsdamarók,
-
hajtógázzal működő aeroszolok (legyen az tejszínhab, hajlakk, csavarlazító, stb.),
-
azbeszt tartalmú anyagok (akár építőipari kellékek),
-
téli szélvédőmosók,
-
ablaktisztítók,
-
öngyújtók,
-
gyufák,
-
rovarírtó szerek,
-
növényvédőszerek,
-
műtrágyák,
-
permetezőszerek,
-
parfüm készítmények,
-
körömlakkok,
-
grillgyújtók, stb.